PID beépítés

PID szabályozó beépítésével pontos értéken tudjuk tartani kávégépünk fejhőmérsékletét. A PID beépítése nem túl bonyolult dolog, kis műszaki érzékkel és megfelő szerszámokkal magunk is megpróbálkozhatunk. Ezzel a leírással próbálok némi segítséget nyújtani. Akik nem tudják megcsinálni, de szeretnének, nekik szívesen megcsinálom. 


Figyelem! Mindenki csak saját felelősségre végezze! 

A kávégép burkolat eltávolítása előtt a gépet áramtalanítani kell!! 


A leírások és képek a szerző szellemi tulajdona! A szövegek, képek más weblapon, fórumon történő közzétételéhez a szerző csak forrásmegjelöléssel (link) járul hozzá! 


-A következő anyagokra lesz szükség:
-PID szabályozó, lényegében bármilyen típus megfelel a 15 dollárostól a 150 dollárosig. Legnépszerűbb a REX-c100, Kínából 15 dollárért beszerezhető, itthoni beszerzés 8-10e.Ft.

-Szenzor, vagy hőelem, vagy aminek hívjuk. Általában mindenki "K" hőelemet használ, de használhatunk Pt100 szenzort is. 

-SSR, azaz szilárdtest relé. Megfelel bármilyen gyártmány, aminek a vezérlő feszültsége 3-12 Volt, legalább 10 Amperrel lehet terhelni és 230 Voltot tud kapcsolni. Pl. a Fotek DA jelzésű relék megfelelőek és kb. 3500 Ft-ba  kerül. 

-PID tok, jelen esetben egy 110 mm hosszú, 50x50x2 mm zártszelvény, rozsdamentes acélból amit fémcsiszoló műhelyben szálcsiszoltatok. Ha szakemberrel vágatjuk, csiszoltatjuk, kb. 2000 Ft-ba lesz és szép lesz.

-Szükség lesz még kb. 2 méter, 0.75 mm2-es szilikon vezetékre, 40 cm 1.5 mm2-es szilikon vezetékre, zsugorcsövekre, krimpelhető sarukra és kétoldalú öntapadóra.

Szükség lesz néhány átlagos szerszámra; csavarhúzók, fogók, imbuszkulcsok, jó ha van fúrógép, multiméter, krimpelő fogó. 

Először lebontom a bojlerről a csöveket, vezetékeket és kiveszem a burkolatból. A csatlakozó sarukat alkoholos filccel megjelölhetjük, hogy honnan szedtük le. 
A bojler oldalán lévő termosztátról lehúzott sarukat az 1.5 mm2-es szilikon vezetékkel összekötjük az SSR 1. és 2. pontjával a képen látható módon, mégpedig a dupla szürke vezetékes sarut kötjük a 1. ponthoz, a kék vezetékeset a 2. ponthoz.  

Ezután az SSR-t felcsavarozom a burkolat hátsó, perforált részéhez, a képen látható helyre. 
Majd felragasztom kétoldalú öntapadóval a zártszelvény darabot. Használjunk jó minőségű öntapadót, annál jobb, minél durvább dolgok vannak ráírva (extra heavy, strong, 5000000kg), én általában 3M ragasztót használok, ami 80^C-ig használható, de igen jó a tükör ragasztó is, de inkább a ragasztás módja a mérvadó. 
Ezután bekötöm az SSR vezérlő vezetékeit az SSR 3. és 4. pontjához. 
Majd bekötöm a PID tápvezetékeit. Tápot az SSR 1. pontjáról és a kávégép táp csatlakozó barna vezetékéről veszek, a képen nyilakkal jelöltem. 
Most kicsit félretesszük a pid beépítést, mert ha már a bojlert kiszedtük, fel is újíthatjuk.

Szétszedem a bojlert, lebontok róla mindent, a gőzcsapot az OPV-t és a 3 járatű szelepet, a felsőszűrőt, vízterítőt és a tömítéseket. 
Az alumínium részeket fúrógépbe fogott műanyag kefékkel kíméletesen eltakarítom. 
Szükség lesz új tömítésekre, a képen látható.

A réz alkatrészeket hideg zsíroldóval eltakarítom, majd 1 órára sósav oldatba teszem.

Miután mindent eltakarítottam, visszaszerelem az új tömítésekkel összerakott alkatrészeket, az OPV-t, a 3 járatú szelepet és a gőzcsapot.

Teszek új kartömítést, visszateszem a vízterítőt, új felsőszűrőt. Az összeszereléshez csak új, rozsdamentes acél csavarokat használok. 
A bojler felújítása ezzel készen is van.  

Az eredeti termosztát helyére beteszem a "K" hőelemet, beékeléssel rögzítem, majd kis FBS ragasztóval beragasztom. Ez így hosszútávon is stabil, de bármikor könnyen bontható, eltávolítható.

Ezután visszatehetjük a bojlert a gépházba. Behúzzuk a szenzor vezetékét is a többi mellé, majd visszatesszük a bojler vezetékeit, csöveit. 

A gépházon kívüli vezeték kötegre húzok egy 15 centis zsugorcsövet , ez fogja védeni a házon kívüli vezeték köteget a mechanikai hatásoktól. 
Ezután bekötöm a REX PID szabályozót: 
- a hőelem vezetékeit a PID 9. és 10. pontjára.
- a vezérlő vezetékeit a PID 4. és 5. pontjára, tehát az SSR 3. pontját a PID 4. potjához, az SSR 4. pontját a PID 5. pontjához kötöm. 
- a táp vezetékeket a PID 1. és 2. pontjához kötöm be.

A felesleges vezetéket visszahúzom a gépházba. 
Így fog kinézni a gép hátulról. 

A gépház belsejében elrendezgetem a vezetékeket kábelkötegelővel, hogy szép rend legyen odabenn. 

Ezzel készen is lennénk, visszatehetjük a gép fedelét és bekapcsolhatjuk a gépet. 
Ez a munka összesen 3-5 órát vesz igénybe, a szükséges anyagokat kb. 15-16 ezer Ft-ért vásárolhatjuk meg. 
Jó szórakozást!

lali_hu

© caffe35  2023.     Minden jog fenntartva!
A leírások és képek a szerző szellemi tulajdona!
A szövegek, képek más weblapon, fórumon történő közzétételéhez a szerző csak forrásmegjelöléssel (link) járul hozzá!
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el